Monday, October 27, 2008

SIFAT DAN LAKUAN ALAM SEMESTA






















Alam semesta sejak ia diciptakan oleh Allah, memiliki sifat-sifat yang tertakluk sebagai makhluk. Antara sifat serta lakuan tersebut ialah:

1. Sentiasa berkembang

Semenjak berlakunya letusan pertama hingga menimbulkan planet-planet yang banyak di alam semesta ini, jasad-jasad kelangitan itu sentiasa bergerak meredahi ruang angkasa raya dan saling menjauh antara satu sama lain. Bagaimanapun pada masa sekarang kadar gerakan mengembang itu telah menurun. Zakaria Awang Soh yang memetik pandangan Novikov[1983], Zelik[1985], Geik[1986] dan Rashid Bakar[1987] menyebut;

Bukti sains yang dikemukakan berkaitan dengan perkara ini ialah pada masa ini alam semesta sedang mengembang tetapi kadarnya sedang menurun dengan mantap kerana gravity telah menghadkan penyerakan galaksi. Oleh itu pada suatu hari nanti pengembangan ini akan terhenti dan akan berlaku perubahan lakuan daripada mengembang kepada mengecut. Perubahan ini ada kaitan dengan bahan yang tidak dapat dilihat seperti neutrino dan lubang hitam (Black Holes), dan juga tenaga yang tidak dapat dilihat seperti gelombang graviti.”

Cerapan yang dibuat oleh Hubble dan Humason, mendapati bahawa semakin jauh sesuatu galaksi dari galaksi Milky Way semakin laju ia terbang menjauhinya. Pada tahun 1929, Hubble mengisytiharkan bahawa keseluruhan alam semesta yang dapat dilihat yang terdiri daripada juta galaksi adalah tidak stabil, tetapi mengembang secara seragam kesemua arah.

Prof. Mazlan Othman menyebut; “pada tahun 1929 pakar Astronomi Edwin Hubble, orang pertama yang menjumpai galaksi, telah memperolehi data yang menunjukkan galaksi bergerak pantas menjauhi bumi. Dengan penemuan ini, gagasan alam semesta telah bertukar daripada suatu yang ststik kepada suatu yang dinamik” [Mazlan Othman, Kedinamikan kosmos Iota ke Infiniti, Penerbit UKM Bangui, 1996, hlmn.10] Boleh dikatakan hampir semua galaksi bergerak menjauhi Milky Way kecuali galaksi Andrómeda dan beberapa sistem galaksi yang berhampiran dengan galaksi Milky Way yang tergolong dalam ‘Local Cluster’ yang menghampiri Milky Way. Galaksi Andrómeda yang letaknya lebih kurang 2.7 juta tahun cahaya dari Milky Way bergerak mendekati Milky Way dengan kelajuan 50 km/saat. Ini bermakna satu ketika nanti galaksi ini akan merempuhi Milky Way.

Gugusan Virgo yang mengandungi beberapa ribu galaksi yang dianggarkan terletak lebih kurang 50 juta tahun cahaya daripada galaksi kita, bergerak menjauhi Milky Way dengan kelajuan 1200 km/saat. Manakala kelompok Corona Borealis yang jaraknya 940 juta tahun cahaya bergerak menjauhi Milky Way selaju kurang lebih 21,440 km/saat.

Gugusan Virgo













Gugusan galaksi yang lebih jauh iaitu Bootes, yang terletak kira-kira 1.7 ribu juta (billion) tahun cahaya dari galaksi Milky Way menjauhi selaju 39,000 km/saat. Kelompok Hydra yang memiliki jarak 2.7 ribu juta tahun cahaya bergerak dengan kadar 61,000 km/saat. Berdasarkan pemerhatian yang dijelaskan, kadar pergerakan menjauhi semakin tinggi dengan bertambahnya jarak.

Mohd Khir seorang pakar astronomi Malaysia menyebut bahawa pada masa ini bumi kita telak teranjak dari kedudukannya 24.5 darjah, 4000 tahun yang lalu kepada kedudukan sekarang 23.42 darjah. Ini menunjukkan bahawa jarak antara bumi dan matahari semakin bertambah. Begitu juga dengan jarak antara bulan dan matahari. Penemuan lain berkenaan dengan penambahan jarak (pengembangan) ialah antara bulan dengan bumi. Jean Dickey, Ketua Geodetic Application Group dari makmal Jet Propulsión NASA, menyebut: “ We know that the moon is moving Hawai from the Herat at about an inch and half [3.8 cm] a year and we know that quite accurately that’s pretty exciting. While Scientist and poets alike need not fear the moon is getting out of Earth’s orbit, the two planetary bodies definitely are moving apart, resulting long range changes in Earth’s rotation” [Malay mail, 19 Julai,1989, dalam Z.A.Soh, Opcit, hlmn. 142]

2. Sentiasa Berputar

Jasad-jasad kelangitan yang diciptakan ini sentiasa berputar. Prinsip putaran ini merupakan prinsip yang ada pada setiap yang wujud. Kejadian yang paling kecil iaitu atom sifatnya sentiasa berputar. Begitu juga putaran berlaku kepada ciptaan yang lebih besar iaitu bintang-bintang dan cakrawala yang ada di ruang alam semesta ini. Ia merupakan sifat kejadian alam semesta yang ditentukan oleh penciptanya.

Terdapat tiga gerakan putaran serentak dalam galaksi Milky Way:

1. Planet, satelit dan segala bintang yang ada dalam sistem ini berputar pada paksi masing-masing. Bumi misalnya, berputar pada paksinya dengan kadar kelajuan 1700 km atau 1050 batu sejam. Hal ini menghasilkan pertukaran siang dan malam.

2. Keseluruhan bintang dalam sistem suria beredar mengelilingi matahari. Bumi misalnya beredar mengelilingi matahari pada kadar halaju 30 km/saat dan mengambil masa 365.3 hari untuk melengkapkan satu edaran. Ini menghasilkan musim dan tahun.

3. Sistem suria itu sendiri sebagai satu entity dan berjuta-juta sistem lain yang sama dengannya beredar mengelilingi pusat galaksi Milky Way. Dalam gerakan ini Sistem Suria mengambil masa 250 juta tahun untuk menyelesaikan satu edaran lengkap.

Secara umumnya ketiga-tiga tahap pusingan ini berlaku secara mengiri, menyamai pusingan orang-orang Islam yang mengelilingi di Baitullah di Mekah ketika mengerjakan ibadat Haji atau Umrah (tawaf).

3. Rapi dan Sempurna

Alam ini diciptakan oleh Allah cukup rapi dan sempurna. Kerapian dan kesmpurnaannya merujuk kepada keadaannya yang tidak cacat pada bentuk kejadian dan kewujudannya. Allah menyebut dalam firmanNya:

“[Allah] yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang kali, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang?. Kemudian pandanglah sekali lagi nescaya penglihatanmu akan kembali kepada mu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itupun dalam keadaan payah”. [Al-Mulk 67: 3-4]

Pernyataan “Kesempurnaan ciptaan” ini bukanlah merujuk khusus kepada keadaan purata, lakuan umum dan letakkan nisbi di alam ini. Sebagai contohnya matahari, pancaran sinarannya panas dan tahap kepanasannya tidak sama meskipun pada tempat yang sama. Begitu juga waktu terbitnya di sébelah timur pada waktu pagi, daripada sudut terbitnya matahari ini tidak sama antara satu musim dengan musim yang lain.

Kesempurnaan itu juga merujuk kepada tidak adanya kesilapan kepada ciptaan alam semesta yang luas ini. Meskipun begitu banyak planet-planet di angkasa raya, tiada berlaku perlanggaran diantara satu dengan yang lainnya.

Sepanjang kehidupan ini tidak pernah berlaku kesilapan hingga matahari tidak pernah muncul pada waktu pagi. Tidak pernah terjadi bekalan oksigen dalam dunia ini berkurangan. Begitu juga tidak pernah berlaku kesilapan dalam proses-proses alami lainnya seperti hujan naik ke langit. Secara tegas dan nyata dapat disimpulkan bahawa seluruh makhluk yang ada di alam ini berada dalam satu sistem yang rapi lagi sempurna. Ia memperlihatkan kesempurnaan penciptanya yang Maha Sempurna.

4. Saling Harmoni Antara Sesama Alam
Alam ciptaan Allah ini saling harmoni antara satu entiti alam dengan entiti alam yang lain. Keseluruhan alam ini tidak ada percanggahan dari sudut kejadiannya yang saling memberi manfaat kepada alam lain. Sebagai contohnya manusia memerlukan oksigen untuk bekalan pernafasannya dan pada waktu proses tersebut berlaku manusia mengeluarkan karbón dioksida. Tumbuhan pula memerlukan karbón dioksida untuk proses pembikinan makanannya dan mengeluarkan oksigen. Jadi bahan buangan daripada manusia diperlukan oleh tumbuhan manakala bahan buangan tumbuhan diperlukan oleh manusia. Proses ini berulang dan saling melengkapi antara satu dengan yang lain. Kiranya tidak berlaku keharmonian antara alam ini nescaya pincanglah perjalanannya dan manusia akan mati lantaran keperluan asasnya utuk bernafas kehabisan bekalan.

Allah menyebut dengan lebih lanjut dalam surah Al-Naml 16: 5-18, Segala yang ada dalam alam ini yang terdiri daripada binatang, tumbuhan, lautan dan bahkan segala-galanya untuk kegunaan manusia. Oleh itu sayugianyalah manusia menyedari nikmat Allah yang besar ini untuk tunduk dan patuh kepada-Nya.

No comments: